Odzysk odpadów

W przypadku zamiaru uruchomienia zakładu odzysku – przetwarzanie odpadów, w pierwszej kolejności należy przygotować inwestycję z punktu widzenia formalnego oraz uzyskać stosowne decyzje administracyjne. Następnie należy uruchomić zakład zgodnie z uzyskanymi pozwoleniami oraz prowadzić wymaganą ewidencję przyjmowanych, przetwarzanych oraz wytwarzanych odpadów a także przygotowywać sprawozdanie o gospodarowaniu odpadami. Procedura uzyskiwania wszystkich wymaganych decyzji, w skrócie wygląda następująco:

  1. Sprawdzenie zgodności zamierzonej działalności z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego danej gminy/miasta. Co do zasady odzysk odpadów jest działalnością klasyfikowaną jako potencjalnie mogącą oddziaływać na środowisko (instalacje związane z odzyskiem lub unieszkodliwianiem odpadów).
  2. Decyzja środowiskowa, czyli złożenie w urzędzie gminy wniosku o wydanie decyzji środowiskowej wraz z kartą informacyjną przedsięwzięcia. Do urzędu składa się kartę informacyjną a urząd gminy zasięga opinii u Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska oraz w Sanepid. Oba urzędy wyrażają opinie o konieczności przeprowadzenia pełnej oceny oddziaływania inwestycji na środowisko i przedłożenia Raportu Oddziaływania, bądź o braku takiej konieczności.
    Gmina po zasięgnięciu ww opinii może wydać jedną z dwóch decyzji:

    - Urząd wyda decyzje środowiskową po zapoznaniu się z kartą informacyjną (krótsza procedura)

    - Urząd wyda decyzje o konieczności opracowania raportu oddziaływania inwestycji na środowisko ( dłuższa procedura – ok 6 miesięcy).

  3. Zezwolenie na przetwarzanie odpadów.

W celu uzyskania decyzji należy złożyć, we właściwym podmiotowo urzędzie, wniosek o wydanie zezwolenia na przetwarzanie odpadów opracowany zgodnie z wymogami ustawy o odpadach, czyli zawierający wymagania zgodnie z treścią art. 42 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach i obejmuje następujące informacje:

  • numer identyfikacji podatkowej NIP oraz numer REGON posiadacza odpadów,
  • wyszczególnienie rodzajów odpadów przewidzianych do przetwarzania,
  • określenie masy odpadów poszczególnych rodzajów poddawanych przetwarzaniu i powstających w wyniku przetwarzania w okresie roku,
  • oznaczenie miejsca przetwarzania odpadów,
  • wskazanie miejsca i sposobu oraz rodzaju magazynowanych odpadów,
  • szczegółowy opis stosowanych metod odzysku odpadów, w tym wskazanie procesu przetwarzania, zgodnie z załącznikami 1 i 2 do ustawy o odpadach, oraz opis procesu technologicznego z podaniem rocznej mocy przerobowej instalacji lub urządzenia,
  • przedstawienie możliwości technicznych i organizacyjnych pozwalających należycie wykonywać działalność w zakresie przetwarzania odpadów z uwzględnieniem kwalifikacji pracowników oraz liczby i jakości posiadanych instalacji i urządzeń odpowiadających wymogom ochrony środowiska,
  • przewidywany okres wykonywania działalności w zakresie odzysku odpadów,
  • opis czynności podejmowanych w ramach monitorowania i kontroli działalności objętej zezwoleniem,
  • opis czynności, które zostaną podjęte w przypadku zakończenia działalności objętej zezwoleniem i związanej z tym ochrony terenu, na którym działalność ta była prowadzona.

Często, przy przetwarzaniu odpadów niebezpiecznych, lub zawierających elementy niebezpieczne konieczne może się okazać opracowania równolegle wniosku o wydanie zezwolenia na wytwarzanie odpadów (dla odpadów powstających z odzysku) w związku z przekroczeniem bądź, 1 tony odpadów niebezpiecznych, bądź 5 tyś ton odpadów innych niż niebezpieczne.

W takim przypadku należy opracować wniosek o wydanie pozwolenia na wytwarzanie odpadów wykonany zgodnie z ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62, poz. 627) oraz ustawą o odpadach z 14 grudnia 2012 r. (Dz. U. 2013 poz. 21) i zawierający informacje:

  • Oznaczenie prowadzącego instalację, jego adres zamieszkania lub siedziby,
  • adres zakładu, na którego terenie prowadzona jest eksploatacja instalacji,
  • informację o tytule prawnym do instalacji,
  • informacje o rodzaju instalacji, stosowanych urządzeniach i technologiach oraz charakterystykę techniczną źródeł powstawania i miejsc emisji,
  • ocenę stanu technicznego instalacji,
  • informację o rodzaju prowadzonej działalności,
  • opis zakładanych wariantów funkcjonowania instalacji,
  • blokowy (ogólny) schemat technologiczny wraz z bilansem masowym i rodzajami wykorzystywanych materiałów, surowców i paliw, istotnych z punktu widzenia wymagań ochrony środowiska,
  • informację o energii wykorzystywanej lub wytwarzanej przez instalację,
  • wielkość i źródła powstawania albo miejsca emisji – aktualnych i proponowanych – w trakcie normalnej eksploatacji instalacji oraz w warunkach od-biegających od normalnych, w szczególności takich jak rozruch i wyłączenia,
  • informację o planowanych okresach funkcjonowania instalacji w warunkach odbiegających od normalnych,
  • informację o istniejącym lub przewidywanym oddziaływaniu emisji na środowisko,
  • wyniki pomiarów wielkości emisji z instalacji, jeżeli przeprowadzenie pomiarów było wymagane,
  • zmiany wielkości emisji, jeżeli nastąpiły po uzyskaniu ostatniego pozwolenia dla instalacji,
  • proponowane działania, w tym wyszczególnienie środków technicznych mających na celu zapobieganie lub ograniczanie emisji, a jeżeli działania mają być realizowane w okresie, na który ma być wydane pozwolenie – również proponowany termin zakończenia tych działań,
  • proponowane procedury monitorowania procesów technologicznych istotnych z punktu widzenia wymagań ochrony środowiska, w szczególności pomiaru lub ewidencjonowania wielkości emisji,
  • deklarowany termin i sposób zakończenia eksploatacji instalacji lub jej oznaczonej części, niestwarzający zagrożenia dla środowiska, jeżeli zakończenie eksploatacji jest przewidywane w okresie, na który ma być wydane pozwolenie,
  • deklarowany łączny czas dalszej eksploatacji instalacji, jeżeli ma on wpływ na określenie wymagań ochrony środowiska, oraz deklarowany sposób dokumentowania czasu tej eksploatacji,
  • deklarowany termin oddania instalacji do eksploatacji w przypadku określonym w art. 191a,
  • czas, na jaki wydane ma być pozwolenie,
  • numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz numer REGON posiadacza od-padów, o ile został nadany,
  • wyszczególnienie rodzajów odpadów przewidzianych do wytwarzania, z uwzględnieniem ich podstawowego składu chemicznego i właściwości,
  • określenie ilości odpadów poszczególnych rodzajów przewidzianych do wytwarzania w ciągu roku,
  • wskazanie sposobów zapobiegania powstawaniu odpadów lub ograniczania ilości odpadów i ich negatywnego oddziaływania na środowisko,
  • opis dalszego sposobu gospodarowania odpadami, z uwzględnieniem zbierania, transportu, odzysku i unieszkodliwiania odpadów,
  • wskazanie miejsca i sposobu oraz rodzajów magazynowanych odpadów.