Zezwolenie na zbieranie odpadów

Prowadzenie działalności związanej ze zbieraniem odpadów podlega uregulowaniom wynikającym z ustawy o odpadach z 14 grudnia 2012 roku. Na mocy tej ustawy wprowadzono ograniczenia związane z prowadzeniem działalności polegającej na gospodarowaniu odpadami, które są de facto kontynuacją dotychczasowej polityki Ministerstwa Środowiska. Zgodnie z jej zapisami by móc prowadzić zbieranie odpadów konieczne jest uzyskanie zgody z właściwego przedmiotowo urzędu, czyli uzyskanie: zezwolenia na zbieranie odpadów.

Obowiązek uzyskania oraz posiadania zezwolenia na zbieranie odpadów wynika w nowej ustawie z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach – (Dz.U. 2013 nr 0 poz. 21) i wynika z art. 41.

Zgodnie z art. 3. Zbieranie odpadów (wg nowej ustawy) - rozumie się przez to gromadzenie odpadów przed ich transportem do miejsc przetwarzania, w tym wstępne sortowanie nieprowadzące do zasadniczej zmiany charakteru i składu odpadów i niepowodujące zmiany klasyfikacji odpadów oraz tymczasowe magazynowanie odpadów, o którym mowa w pkt 5 lit. b.

Zgodnie przepisami przejściowymi nowej ustawy o odpadach (z art. 232 ust. 2) zezwolenie na zbieranie odpadów wydane na podstawie przepisów dotychczasowych, zachowuje ważność na czas, na jaki zostało wydane, nie dłużej jednak niż przez dwa lata od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy – ustawa weszła w życie 23 stycznia 2013 roku, wobec czego wszystkie decyzje wydane na mocy starych przepisów przestaną być ważne 23 stycznia 2015 r.

Jednak nie jest to koniec wymaganych decyzji w zakresie uruchomienia punktu zbierania odpadów, punktu skupu surowców wtórnych czy skupów złomu.

Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko nakłada na przedsiębiorców obowiązek weryfikacji, czy zamierzona działalność nie jest obwarowana koniecznością przeprowadzenia oceny odziaływania inwestycji na środowisko: przedłożenia do oceny tzw karty informacyjnej dla przedsiębiorstw mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko czy pełnego raportu dla przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko.

Rodzaje przedsięwzięć, które wymagają weryfikacji i ich klasyfikacje zawarte s ą w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. W dotychczasowym jego brzmieniu zbieranie każdego rodzaju odpadów powodowało konieczność wystąpienia z kartą informacyjną oraz zapytaniem o konieczności opracowania raportu.

Jednak na mocy zmian wprowadzonych w 2013 roku poprzez Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko ograniczono konieczność prowadzenia oceny oddziaływania dla punktów zbierania odpadów wyłącznie do odpadów złomu. Rozporządzenie to zmieniło art. 3. Ust 1 pkt 81 klasyfikujący przedsięwzięcia jako mogące potencjalnie oddziaływać na środowisko, a który otrzymał brzmienie:

„punkty do zbierania lub przeładunku złomu. „

W związku z tym uruchomienie zbierania złomu wymaga opracowania karty informacyjnej, a zbieranie pozostałych rodzajów odpadów już nie.

Po weryfikacji czy wymagana będzie ocena oddziaływania inwestycji na środowisko należy przedłożyć we właściwym urzędzie wniosek o zezwolenie na zbieranie odpadów, który powinien zostać przygotowany zgodnie z art. 42 nowej ustawy o odpadach ( z 2012 r.) i zawierać:

  • numer identyfikacji podatkowej (NIP) i numer REGON (o ile została nadany),
  • wyszczególnienie rodzajów odpadów przewidzianych do zbierania,
  • oznaczenie miejsca zbierania odpadów,
  • wskazanie miejsca i sposobu magazynowania oraz rodzaju magazynowanych odpadów,
  • szczegółowy opis stosowanej metody lub metod zbierania odpadów,
  • przedstawienie możliwości technicznych i organizacyjnych pozwalających należycie wykonywać działalność w zakresie zbierania odpadów, ze szczególnym uwzględnieniem kwalifikacji zawodowych lub przeszkolenia pracowników oraz liczby i jakości posiadanych instalacji i urządzeń odpowiadających wymaganiom ochrony środowiska,
  • oznaczenie przewidywanego okresu wykonywania działalności w zakresie zbierania odpadów,
  • opis czynności podejmowanych w ramach monitoringu i kontroli działalności objętej zezwoleniem,
  • opis czynności, które zostaną podjęte w przypadku zakończenia działalności objętej zezwoleniem i związanej z tym ochrony terenu, na którym działalność ta była prowadzona,
  • informacje wymagane na podstawie odrębnych przepisów.