Uruchomienie oraz prowadzenie stacji demontażu pojazdów podlega regulowaniu na podstawie przepisów ustaw:
Rozpoczęcie prowadzenia stacji demontażu pojazdów uwarunkowane jest uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na podstawie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, gdyż zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska w sprawie w sprawie przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko, stacje demontażu kwalifikowane są jako przedsięwzięcia zawsze mogące oddziaływać na środowisko.
Działalność w zakresie recyklingu używanych samochodów, regulowana jest zapisami ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.
Zbieraniem pojazdów wycofanych z eksploatacji mogą zajmować się wyłącznie przedsiębiorcy prowadzący punkty zbierania pojazdów i przedsiębiorcy prowadzący stacje demontażu a demontaż pojazdów wycofanych z eksploatacji możliwy jest tylko w stacjach demontażu.
W myśl art. 3 pkt 10 wspomnianej ustawy stacja demontażu to zakład prowadzący przetwarzanie, w tym demontaż obejmujący następujące czynności:
Pojazd wycofany z eksploatacji jest odpadem, kwalifikowanym w katalogu odpadów jako niebezpieczny, przed rozpoczęciem działalności gospodarczej polegającej na prowadzeniu stacji demontażu konieczne jest uzyskanie pozwolenia zintegrowanego w przypadku przetwarzania większej ilości odpadów niebezpiecznych niż 10 t na dobę lub pozwolenia na wytwarzanie odpadów wraz z zezwoleniem na przetwarzanie odpadów dla stacji demontażu o zdolności przetwarzania do 10 Mg odpadów ¾ niebezpiecznych na dobę na dobę (ustawa prawo ochrony środowiska z 27 kwietnia 2001 r.).
Ze względu na fakt, iż dla uruchomienia stacji demontażu konieczne jest przeprowadzenie oceny oddziaływania inwestycji na środowiska (inwestycja zawsze mogąca znacząco oddziaływać na środowisko) organem właściwym do wydawania pozwoleń jest Marszałek Województwa. Decyzje o których wspomniano powyżej, wydawana jest po uzyskaniu wymaganego pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego oraz po kontroli przez Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska co do spełniania wymagań instalacji i urządzeń służących do demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji.
Minimalne wymagania techniczne dla stacji demontażu oraz sposób demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji zostały określone rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 28 lipca 2005 r. w sprawie minimalnych wymagań dla stacji demontażu oraz sposobu demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. Nr 143, poz. 1206 ze zm.).
Przedsiębiorca prowadzący stację demontażu przy przyjmowaniu pojazdu wycofanego
z eksploatacji może pobrać opłatę od właściciela pojazdu (art. 23 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji), z zastrzeżeniem:
1. Jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki:
1) pojazd jest zarejestrowany na terytorium kraju, zgodnie z odrębnymi przepisami;
2) pojazd wycofany z eksploatacji:
a) jest kompletny,
b) nie zawiera innych odpadów, które nie pochodzą z danego pojazdu.
Za pojazd kompletny uważa się pojazd, który zawiera wszystkie istotne elementy i jego masa jest nie mniejsza niż 90% masy pojazdu.
W przypadku przyjmowania od właściciela niekompletnego pojazdu wycofanego z eksploatacji opłata, o której mowa w ust. 2, nie może przekraczać wysokości 10 zł za 1 kg brakującej masy pojazdu.
2. Przedsiębiorca prowadzący stację demontażu nie pobiera ww. opłaty, , przy przyjmowaniu niekompletnych pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji oraz jednostek ochrony przeciwpożarowej.
Listę istotnych elementów pojazdu została określa rozporządzeniem Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 24 marca 2006 r. w sprawie listy istotnych elementów pojazdu kompletnego (Dz. U. Nr 58, poz. 407).
1)Nadwozie samonośne (oznaczone cechą identyfikacyjną) zawierające następujące elementy:
a) fotele,
b) akumulator,
c) koła jezdne,
d) zawieszenie przednie i tylne,
e) most(y) napędowy(e)*)
f) skrzynia biegów,
g) silnik,
h) układ hamulcowy,
i) układ kierowniczy,
j) układ wydechowy (konwertory katalityczne, katalizator*),
k) układ zasilania paliwem ze zbiornikiem paliwa,
l) układ klimatyzacji)
m) układ chłodzenia z chłodnicą*)
n) elementy elektroniczne sterowania układami)
o) instalacja zasilana gazem**)
p) poduszki powietrzne*)
lub
2) rama z kabiną lub nadwoziem (oznaczone cechą identyfikacyjną) zawierającą następujące elementy:
a) fotele,
b) akumulator,
c) koła jezdne,
d) zawieszenie przednie i tylne,
e) most(y) napędowy(e)*)
f) skrzynia biegów,
g) silnik,
h) układ hamulcowy,
i) układ kierowniczy,
j) układ wydechowy (konwertory katalityczne, katalizator*)
k) układ zasilania paliwem ze zbiornikiem paliwa,
l) układ klimatyzacji*)
m) układ chłodzenia z chłodnicą*)
n) elementy elektroniczne sterowania układami*)
o) instalacja zasilana gazem**)
p) poduszki powietrzne*)
*)Elementy występujące w pojazdach, w przypadkach przewidzianych przez producenta pojazdu.
**)Jeżeli została zamontowana w pojeździe
Przyjmując pojazd wycofany z eksploatacji, przedsiębiorca prowadzący stację demontażu ma obowiązek unieważnienia dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu i tablic rejestracyjnych oraz wydania zaświadczenia o demontażu pojazdu.
Zaświadczenie o demontażu pojazdu sporządzane jest w trzech egzemplarzach, z których pierwszy otrzymuje właściciel pojazdu, drugi przedsiębiorca przekazuje (w terminie 7 dni) organowi rejestrującemu właściwemu ze względu na miejsce ostatniej rejestracji pojazdu, natomiast trzeci egzemplarz pozostawia u siebie. W przypadku przyjmowania pojazdu, który nie jest kompletny, przedsiębiorca jest obowiązany do wydania zaświadczenia o przyjęciu niekompletnego pojazdu. Przedsiębiorca prowadzący stację demontażu prowadzi ewidencję wydawanych zaświadczeń. Sposób unieważniania dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu oraz tablic rejestracyjnych, wzór zaświadczenia o demontażu pojazdu, wzór zaświadczenia o przyjęciu niekompletnego pojazdu, sposób przechowywania zaświadczeń oraz sposób prowadzenia ewidencji zaświadczeń określa rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 kwietnia 2010 r.
w sprawie sposobu unieważniania dokumentów pojazdów wycofanych z eksploatacji, wzorów zaświadczeń wydawanych dla tych pojazdów, sposobu przechowywania zaświadczeń oraz prowadzenia ich ewidencji (Dz. U. Nr 75, poz. 476).
Dla prowadzących stację demontażu pojazdów (art. 28 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji) nałożony został obowiązek osiągania poziomu odzysku i recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji w wysokości odpowiednio 95% i 85% masy pojazdów przyjętych rocznie do jego stacji. Dla pojazdów wyprodukowanych przed dniem 1 stycznia 1980 r. poziomy odzysku i recyklingu wynoszą odpowiednio 75% i 70%.
Dodatkowo obowiązkiem przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu (art. 30 wspomnianej ustawy) jest sporządzenie rocznego sprawozdania zawierającego informacje o:
Sprawozdanie to przedkłada się Narodowemu Funduszowi Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej oraz marszałkowi województwa w terminie do dnia 15 marca następnego roku. Dokumenty przechowuje się przez 5 lat. Wzór sprawozdania oraz sposób jego przekazywania zostały określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 10 listopada 2010 r. w sprawie rocznego sprawozdania o pojazdach wycofanych z eksploatacji (Dz. U. Nr 225. poz. 1471).
Obowiązki przedsiębiorców prowadzących stacje demontażu zostały określone
w rozdziale 4 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych
z eksploatacji (art. 21-31).